Останні 5 років я провів у постійних консультаціях військовослужбовців та ветеранів щодо реалізації та захисту їхніх прав. Це тисячі осіб, які пройшли через мене наживо, в інтернеті, по телефону, у містах і селищах з різних куточків України. І йдеться не лише про права людини чи бажання отримати якусь пільгу, а в першу чергу про справедливість і повагу.
Будь-яка людина має отримувати швидко і якісно необхідні послуги (а ветеран, який віддає своє життя і здоров’я заради всього суспільства і поготів) – в цьому завдання і сенс всього державного апарату, для цього він існує.
Про те, як є…
Якщо підсумувати та узагальнити все побачене і почуте від наших захисників за останні роки, основні висновки щодо ветеранських загальнодержавних пільг можна охарактеризувати так:
1. В цілому реалізація пільг є дуже бюрократичною процедурою з неясним результатом. Щоб все вийшло, часто вимагається зібрати різні довідки, вистояти черги, оббивати пороги кабінетів, втрачаючи свій час, та бути готовим «пробивати чиновницьке свавілля», відчувши на собі по повній, що таке повага і людська гідність ("я тебе туди не посилав", "ідіть в інший кабінет").
2. Як правило, з усіх наявних пільг на практиці можливо реалізувати лише кілька, інші або зовсім не потрібні, або вони не діють, або механізм реалізації складний і довгий.
3. Ветеранські пільги – це дорога з невідомим кінцем, тунель, де світло десь в кінці є, але тунель ніяк не закінчується. Вдасться чи ні скористатися пільгою часто залежить від особистості людини, яка за це відповідає: службовця в органі влади, керівника на підприємстві, водія у маршрутці, а не від норми права, виписаної в законі.
4. Точковий успіх замість системного. В індивідуальному випадку існує можливість вирішити проблемне питання чи відновити порушене право за допомогою фахової юридичної допомоги, наполегливості самого ветерана, підтримки сильних спілок учасників бойових дій, розголосу ЗМІ, окремих небайдужих службовців, депутатів та активістів. Але загалом попри внесення окремих змін до законодавства, системні проблеми залишаються, а широких суспільних публічних дискусій на цю тему ведеться замало.
5. Відсутність принцпину невідворотності покарання. Порушення прав ветеранів рідко призводять до покарання винних осіб, а відтак така практика продовжується.
Як наслідок, часті порушення та обмеження прав ветеранів поступово наближаються до норми, а написане у законах та підзаконних нормативно-правових актах все більше віддаляється від реалій життя.
…І як має бути
Очевидно, що така ситуація не влаштовує ветеранів і потребує змін.
Щоб змінити те, що є, потрібно для початку намалювати обриси того, що і як має бути, – основні принципи послуг і пільг для ветеранів. Серед них я виділю три основні:
1. Затребуваність послуги. Послуга має бути справді корисною. Послуга, в якій немає необхідності, не має сенсу. Послуга має приносити користь пільговику.
2. Простота. Чим простіший механізм застосування, тим менше проблем, порушень, зловживань. Наприклад, можливість реалізації послуги через інтернет, без особистого контакту зі службовцем, мінімізація кількості документів, які можна вимагати, стислі строки надання пільги, максимальне скорочення етапів реалізації послуги, можливість відслідковувати стан послуги онлайн, обов'язкова письмова відповідь у разі відмови тощо. При цьому збирання додаткових підтверджуючих документів та запитів лягає на службовців, а не на пільговика. Пільговик з прохача перетворюється на громадянина, який у разі необхідності отримати послугу, повинен просто заявити про таку необхідність у зручний і комфортний для нього спосіб.
3. Реальність послуги. Те, що написано в законодавстві, має бути неухильно забезпечено. Якщо такої можливості з різних причин немає, потрібно переглядати механізм застосування пільги або взагалі замінити її іншими видами допомоги. Немає сенсу в пільзі, яка не працює на практиці.
Такі основні принципи (хоча далеко не вичерпні) мають стати мірилом для кожної ветеранської послуги і пільги. На даний час абсолютна більшість пільг ветеранів цим принципам не відповідають. Нам необхідне комплексне бачення системи послуг і пільг для ветеранів, які будуть корисними, зручними і реальними.
Про те, які дії для цього потрібні, своїми думками на цю тему поділюся у наступних публікаціях.
Для початку варто про це чесно і відверто публічно говорити. Ця публікація – це один з таких кроків та необхідних зусиль.
Антон Красов, правозахисник, юрист, тренер
https://www.facebook.com/anton.krasov
Джерело
Будь-яка людина має отримувати швидко і якісно необхідні послуги (а ветеран, який віддає своє життя і здоров’я заради всього суспільства і поготів) – в цьому завдання і сенс всього державного апарату, для цього він існує.
Про те, як є…
Якщо підсумувати та узагальнити все побачене і почуте від наших захисників за останні роки, основні висновки щодо ветеранських загальнодержавних пільг можна охарактеризувати так:
1. В цілому реалізація пільг є дуже бюрократичною процедурою з неясним результатом. Щоб все вийшло, часто вимагається зібрати різні довідки, вистояти черги, оббивати пороги кабінетів, втрачаючи свій час, та бути готовим «пробивати чиновницьке свавілля», відчувши на собі по повній, що таке повага і людська гідність ("я тебе туди не посилав", "ідіть в інший кабінет").
2. Як правило, з усіх наявних пільг на практиці можливо реалізувати лише кілька, інші або зовсім не потрібні, або вони не діють, або механізм реалізації складний і довгий.
3. Ветеранські пільги – це дорога з невідомим кінцем, тунель, де світло десь в кінці є, але тунель ніяк не закінчується. Вдасться чи ні скористатися пільгою часто залежить від особистості людини, яка за це відповідає: службовця в органі влади, керівника на підприємстві, водія у маршрутці, а не від норми права, виписаної в законі.
4. Точковий успіх замість системного. В індивідуальному випадку існує можливість вирішити проблемне питання чи відновити порушене право за допомогою фахової юридичної допомоги, наполегливості самого ветерана, підтримки сильних спілок учасників бойових дій, розголосу ЗМІ, окремих небайдужих службовців, депутатів та активістів. Але загалом попри внесення окремих змін до законодавства, системні проблеми залишаються, а широких суспільних публічних дискусій на цю тему ведеться замало.
5. Відсутність принцпину невідворотності покарання. Порушення прав ветеранів рідко призводять до покарання винних осіб, а відтак така практика продовжується.
Як наслідок, часті порушення та обмеження прав ветеранів поступово наближаються до норми, а написане у законах та підзаконних нормативно-правових актах все більше віддаляється від реалій життя.
…І як має бути
Очевидно, що така ситуація не влаштовує ветеранів і потребує змін.
Щоб змінити те, що є, потрібно для початку намалювати обриси того, що і як має бути, – основні принципи послуг і пільг для ветеранів. Серед них я виділю три основні:
1. Затребуваність послуги. Послуга має бути справді корисною. Послуга, в якій немає необхідності, не має сенсу. Послуга має приносити користь пільговику.
2. Простота. Чим простіший механізм застосування, тим менше проблем, порушень, зловживань. Наприклад, можливість реалізації послуги через інтернет, без особистого контакту зі службовцем, мінімізація кількості документів, які можна вимагати, стислі строки надання пільги, максимальне скорочення етапів реалізації послуги, можливість відслідковувати стан послуги онлайн, обов'язкова письмова відповідь у разі відмови тощо. При цьому збирання додаткових підтверджуючих документів та запитів лягає на службовців, а не на пільговика. Пільговик з прохача перетворюється на громадянина, який у разі необхідності отримати послугу, повинен просто заявити про таку необхідність у зручний і комфортний для нього спосіб.
3. Реальність послуги. Те, що написано в законодавстві, має бути неухильно забезпечено. Якщо такої можливості з різних причин немає, потрібно переглядати механізм застосування пільги або взагалі замінити її іншими видами допомоги. Немає сенсу в пільзі, яка не працює на практиці.
Такі основні принципи (хоча далеко не вичерпні) мають стати мірилом для кожної ветеранської послуги і пільги. На даний час абсолютна більшість пільг ветеранів цим принципам не відповідають. Нам необхідне комплексне бачення системи послуг і пільг для ветеранів, які будуть корисними, зручними і реальними.
Про те, які дії для цього потрібні, своїми думками на цю тему поділюся у наступних публікаціях.
Для початку варто про це чесно і відверто публічно говорити. Ця публікація – це один з таких кроків та необхідних зусиль.
Антон Красов, правозахисник, юрист, тренер
https://www.facebook.com/anton.krasov
Джерело
Немає коментарів:
Дописати коментар