неділю, 28 жовтня 2018 р.

Відновлення порушених прав військових пенсіонерів у судовому порядку: практичні аспекти

Законом України №3668-VI від 08.07.2011року до статті 43 Закону №2262 внесено зміни, згідно яких максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

Проте, треба звернути увагу, що внесені зміни до статей 13, 43 Закону №2262 щодо розміру пенсії у відсотках та її максимального розміру стосуються виключно порядку призначення пенсії особам у разі реалізації ними права на первинне призначення пенсії за цим Законом, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом і механізмом їх проведення.

Якщо на момент призначення пенсії конкретному військовослужбовцю зазначені зміни не були внесені до законодавства, що регулює порядок призначення пенсії, то у органів Пенсійного Фонду України відсутні підстави для здійснення перерахунку пенсії даному військовослужбовцю на підставах відмінних від тих, за яких даний військовослужбовець набув права на пенсію на момент її початкового призначення. Отже, при перерахунку пенсій військовослужбовцям має застосовуватися норма, яка визначає розмір пенсії у відсотках без обмеження її граничного розміру, що діяла на момент призначення такої пенсії.

Конкретний приклад із моєї практики: військовий пенсіонер Особа-1 вийшов на пенсію у листопаді 2005 року, згідно наказу про звільнення у відставку та розрахунку на пенсію обласного військового комісаріату, має вислугу років 37 років 01 місяць, отже пенсія повинна йому виплачуватись у максимальному розмірі – 90 відсотків сум грошового забезпечення. Проте, у 2012 році Головне управління Пенсійного Фонду України в Одеській області вперше порушило права Особа-1 зробивши перерахунок його пенсії на підставі Постанови Кабінету Міністрів України №355 від 23.04.2012 року та виплативши пенсії із розрахунку 80 відсотків сум грошового забезпечення. Оскільки про своє порушене право Особа-1 дізналась лише у 2016 році, то до суду звернулись на початку 2017 року, в результаті чого, Приморський районний суд м. Одеси, виніс постанову, яку залишив у силі Одеський апеляційний адміністративний суд, про задоволення позовних вимог, визнав дії протиправними та зобов’язав Головне управління Пенсійного Фонду України в Одеській області перерахувати та виплатити Особа-1 пенсії із розрахунку 90 відсотків сум грошового забезпечення (справа № 522/1555/17).

Однак, вигравши судову справу у 2017 році, «пригоди» мого клієнта – військового пенсіонера не закінчились. У 2018 році, не зважаючі на судове рішення, яке набрало законної сили, Головне управління Пенсійного Фонду України в Одеській області  вдруге порушили права Особи-1, самостійно знизивши максимальний розмір пенсії з 90% до 70% при черговому перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 року.

Дійсно, постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» було затверджено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262 до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 “Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб”.

Органи Пенсійного Фонду України підходячи формально до перерахунку пенсій військовослужбовцям, яки вийшли на пенсію до 01.10.2011 року, зробивши перерахунок призначених пенсій військовослужбовцям (в сторону економії бюджетних коштів), виходили нібито з положень статей 13, 43 Закону №2262 щодо розміру пенсії у відсотках та її максимального розміру.

Однак, вирішуючи питання про застосування Закону №2262  в часі,  органам Пенсійного Фонду України необхідно було виходити з того, що згідно зі статтею 22 Конституції України, закріплені нею права і свободи не є вичерпними, вони гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законодавчих актів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Крім того, згідно статей 22, 64 Конституції України, право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України (в тому числі і Законом №2262), є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції. Управління державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року №8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20 березня 2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).

У зазначених рішеннях Конституційний Суд України вказав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян, які під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов'язана з ризиком для життя і здоров'я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно - правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (Рішення № 5-рп/2002).

Виходячи із висловленого у рішеннях Конституційного Суду України розуміння сутності соціальних гарантій не може бути звужено шляхом внесення змін до законодавства.

Таким чином, при перерахунку пенсій військовослужбовцям має застосовуватися норма, яка визначає розмір пенсії у відсотках без обмеження її граничного розміру, що діяла на момент призначення такої пенсії.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний суд України у постановах від 10.05.2016р. по справі №21-278а16, від 05.07.2016 року по справі №461/2167/14-а, від 06.07.2016р. по справі №2-а/638/70/15 та Верховний суд у постановах від 03.04.2018р по справі №175/1665/17, 24.04.2018 року по справі 686/12623/17, а у відповідності до частини 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи практику Верховного суду України та нового Верховного суду, судами першої інстанції по всій України ухвалюються судові рішення на користь військових пенсіонерів. Такими позитивними прикладами, зокрема, але не виключно, є рішення: Черкаського окружного адміністративного суду від 23.07.2018 року по справі № 823/2230/18, Житомирського окружного адміністративного суду від 02.08.2018 року по справі №806/2957/18, Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.08.2018 року по справі №809/1154/18, Одеського окружного адміністративного суду від 03.08.2018 року по справі №1540/3235/18, Одеського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 року по справі №815/2884/18 та інші.

Враховуючи позитивну судову практику та стійке бажання відновити своє порушене право на законний розмір пенсії, мій клієнт – військовий пенсіонер знову звернувся до суду за захистом своїх прав (справа № 1540/4206/18). Сподіваюсь на законний та швидкий розгляд даної справи у суді та отримання позитивних судових  рішень, як в суді першої інстанції, так і в апеляції.

Висновок.

Кожна людина самостійно вирішує як їй поводитись, чи бути обізнаним про розмір своєї пенсії та перевіряти все до копійки, чи повністю довіряти державі та її органам. Багато пенсіонерів виросли ще у Радянському Союзі та навіть не уявляють, що державу та її органи можна та варто контролювати та відстоювати свої права, у разі їх порушення. Я рекомендую всім військовим пенсіонерам, яки вийшли на пенсію, зокрема, до 01.10.2011 року уважно прочитати цю статтю, після чого перевірити перерахунок своєї пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України № 103 від 21.02.2018 року і у разі встановлення порушень з боку органів Пенсійного Фонду України щодо розміру пенсій, збирати документи та звертатися за правничою допомогою до професійного адвоката, який зможе кваліфіковано захистити порушені права у суді. Зверніть увагу, пенсія – це регулярний платіж, отже, якщо не захистити свої права вчасно, держава буде продовжувати обкрадати Вас щомісячно до тих пір, поки Ви будите з цим погоджуватись.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар