Проєкт закону про внесення змін до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щодо уточнення норм, що врегульовують питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни (№4388 від 16.11.2020)
Ініціатор: Остапенко Анатолій Дмитрович (IX скликання).
Суть: проєкт пропонує змінити порядок надання статусу УБД добровольцям, а також уносить зміни до визначеного переліку осіб, які мають право на ветеранський статус.
Зміст
Проєкт пропонує для надання статусу добровольцям ураховувати період не менше 30 календарних днів протягом 180 днів (станом на сьогодні для отримання статусу УБД враховується період 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в АТО без додаткових обмежень).
За відсутності належних документів підставою для надання статусу передбачається визнати клопотання керівника добровольчого формування, до складу якого входила особа, та свідчення трьох свідків (одним із них повинен бути командир підрозділу, у зоні діяльності якого перебувало добровольче формування). Наразі вимога про свідчення командира в законодавстві відсутня, проте свідки повинні мати статус УБД на дату надання свідчень.
Для осіб, які отримали поранення (незалежно від кількості днів перебування в АТО), одним із двох необхідних свідків теж повинен бути командир підрозділу, у зоні діяльності якого перебувало добровольче формування.
Довідка з АТЦ при СБУ, необхідна для оформлення статусу, замінюється витягом із наказу керівника АТЦ.
Із числа осіб з інвалідністю внаслідок війни пропонується виключити громадян, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали особами з інвалідністю через захворювання, пов’язані з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи.
До осіб, що мають особливі заслуги перед Батьківщиною, належатимуть Герої України, яким вручено орден “Золота Зірка” за здійснення визначного геройського вчинку під час захисту Батьківщини та повні кавалери ордена Богдана Хмельницького.
Негатив: проєкт не бере до уваги правила щодо зворотної дії нормативно-правових актів у часі, ускладнюючи порядок отримання статусу УБД добровольцями, які брали участь в АТО, та не враховує роль командира добровольчого підрозділу, яка вже закріплена в постанові КМУ №413.
Окрім того, виключення громадян, залучених до складу формувань Цивільної оборони, які стали особами з інвалідністю через захворювання, пов’язані з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи (без вирішення (після набрання чинності цим актом) питання щодо пільг та ветеранського статусу осіб, які вже його набули) суперечить статті 58 Конституції України, відповідно до якої “закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи”.
Позитив: уключення Героїв України, яким вручено орден “Золота Зірка” за здійснення визначного геройського вчинку під час захисту Батьківщини, та повних кавалерів ордена Богдана Хмельницького до числа осіб, що мають особливі заслуги перед Батьківщиною, підвищить гарантії їхнього соціального захисту, а також позитивно вплине на соціальний захист членів їхніх сімей.
Рекомендація Юридичної сотні: доопрацювати проєкт.
Немає коментарів:
Дописати коментар