середа, 17 лютого 2021 р.

Проєкт закону про захисників України: нові статуси чи новий рівень соціальної підтримки?

 Другий за рік

Нагадаємо, що 17 січня міністр у справах ветеранів Юлія Лапутіна в інтерв’ю «Радіо Свобода» заявила, що новий закон про ветеранів бойових дій на Донбасі буде ухвалений «найближчим часом» – залишилися лише «технічні питання та неузгодженості». І хоча вона не назвала номеру законопроекту про який говорила, але вірогідно мала на увазі проект закону №4389 «Про Захисників/Захисниць України та членів їх сімей», який був розроблений Мінветеранів спільно з керівниками Громадських рад при міністерстві та внесений до Верховної Ради 16.11.2020 року народним депутатом Анатолієм Остапенко.

На сьогодні це крайній варіант законопроекту, що стосується учасників АТО/ООС. А зважаючи на те, що його розгляд внесений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2021 рік (затверджений 2 лютого ), щоправда, без конкретної дати, вірогідність його ухвалення достатньо висока. Хоча, за останній рік Міністерство у справах ветеранів очолює вже третій керівник. Під час роботи двох попередніх до парламенту були внесені два законопроекти. Серед авторів останнього (№4389) значиться попередній очільник Мінветеранів Сергій Бессараб та його заступники. Тож можна припустити, що й новий міністр Юлія Лапутіна, яку призначили на посаду 18 грудня, може розробити свій варіант законопроекту, або ж внести до вже поданого попередником суттєві зміни. Тим більше, що на сайті Верховної Ради окрім тексту самого законопроекту №4389 та пояснювальної записки до нього досі немає ані фінансово-економічного обґрунтування, ані порівняльної таблиці, ані Висновків Головного науково-експертного управління Верховної Ради. Наявність цих документів для розгляду законопроекту депутатськими комісіями парламенту є обов’язковим. Тож, попри заяву очільниці Мінветеранів, є певні сумніви щодо можливості швидкого розгляду цього законопроекту на сесійному засіданні Верховної Ради. 

Що ж нового може принести учасникам АТО/ООС законопроект №4389 окрім нових термінів та статусів?

Мета та завдання нового законопроекту

«Набрання чинності даним законопроектом дозволить підвищити рівень державної підтримки Захисників України, членів сімей загиблих (померлих) Захисників України, сприятиме утвердженню поваги та шани до їх статусу в суспільстві», – таку ціль декларують у пояснювальній записці до законопроекту №4389 його автори.

«Основними завданнями цього Закону є: утвердження поваги та шани, відзначення внеску осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; належне вшанування пам’яті загиблих Захисників України та шанобливе ставлення до їх сімей; забезпечення належних прав і гарантій державної підтримки, інтеграції до активного суспільного життя, забезпечення збереження і відновлення фізичного та психічного здоров’я, підвищення професійного та освітнього рівня, працевлаштування чи ведення підприємницької діяльності Захисників України та членів сімей загиблих (померлих) Захисників України…», – про такі завдання говориться вже у самому законопроекті.

Чим же пропонується досягти оголошених цілей та завдань?

По-перше, пропонується змінити підхід до надання статусів та ввести 4 нові статуси:

– Захисник України

– Захисник України з інвалідністю

– Захисник України з особливими бойовими заслугами

– Член сім’ї загиблого (померлого) Захисника України

 За словами міністра у справах ветеранів Юлії Лапутіної, новий закон дозволить підвищити рівень державної підтримки ветеранів бойових дій на Донбасі та оновить систему державних гарантій для Захисників України. Зокрема, впроваджується додатковий пакет до загальної програми державних гарантій медичного обслуговування населення. Крім того, до тексту законопроекту включена низка нових норм, або таких, які раніше регулювалися іншими нормативними актами. Це наявні програми кредитування житла та компенсації за купівлю житла, право на психологічну підтримку та реабілітацію, на профорієнтацію та часткову оплату послуг з перекваліфікації чи підвищення кваліфікації, на компенсацію вартості навчання та за надання соціальних послуг.

Містяться також норми про сприяння працевлаштуванню після звільнення з військової служби та державну підтримку конкурентоспроможності Захисників України, їх переваги при влаштуванні на державну службу, підтримку самозайнятості та підприємницької діяльності. Статті більше декларативні, але їх наявність дає можливість Кабміну приймати цільові рішення щодо реальної підтримки саме Захисників України. За чинним законодавством будь-які преференції можуть надаватися їм лише разом з великої кількості інших категорій ветеранів війни.

Пропонується зберегти право на санаторно-курортне лікування, позачерговий капітальний ремонт житла, пільги на житлово-комунальні послуги, існуючі трудові гарантії, право на безкоштовний проїзд, першочергове відведення земельних ділянок, безоплатну правову допомогу. Окрім цього законопроект визначає державну політику з героїзації та вшанування пам’яті загиблих Захисників України, надання допомоги в їх похованні, визначає порядок ведення Єдиного державного реєстру ветеранів війни та загиблих ветеранів війни, місць їх поховання та меморіальних об’єктів, організацію взаємодії з громадськими об’єднаннями ветеранів та надання їм фінансової підтримки для реалізації соціальних проектів.

«Прийняття законопроекту дозволить забезпечити ефективну реалізацію системи пільг та соціальних гарантій на рівні органів державної влади з огляду на вимоги сучасного суспільства та спроможності держави», – про такі наслідки прийняття законопроекту №4389 говориться у пояснювальній записці до нього.

Новий статус – «Захисник України»

У прикінцевих положеннях проекту закону йдеться про те, що особи, які мають право на отримання нового статусу згідно, після набрання чинності цим законом та до отримання нового статусу можуть користуватися правами та гарантіями, передбаченими для них ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Новий статус теперішнім учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни планується надавати без їх особистого звернення, але за умови наявності у відповідних комісій усіх необхідних даних та документів.

У законопроекті «Захисниками України», на відміну від чинного статусу «учасників бойових дій», пропонується визнавати тих, хто «брав безпосередню участь в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України». Тобто цих осіб хочуть виокремити з поміж 23-х категорій ветеранів, які за чинним законом мають право на статус «учасника бойових дій». Серед них ветерани Другої світової війни, учасники бойових дій на території інших держав та інші.

«Мені здається правильною сама ідея виділити учасників АТО/ООС в окрему категорію та надавати їм пільги та гарантії за окремим законом. Наразі вони вважаються учасниками бойових дій разом з тими, хто брав участь у миротворчих операціях, воював в Афганістані, в Африці та інших гарячих точках. А це не одне й теж», – вважає заступник командира військової частини, учасник АТО Андрій Ч.

Захисниками України пропонується визнавати 4 категорії громадян:

– особи, які у складі сил безпеки та оборони України брали безпосередню участь в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи в районах їх проведення під час проведення таких операцій;

– особи, які добровільно брали участь в обороні України в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України… перебуваючи в районах їх проведення під час проведення таких операцій;

– члени екіпажів, які перебували на борту кораблів, катерів, суден забезпечення, літаків та вертольотів сил оборони та безпеки України, виконуючи бойове завдання із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з військовими формуваннями інших держав і незаконними збройними формуваннями;

– особи, яким було надано статус Захисник України з інвалідністю та яким після повторного огляду медико-соціальною експертною комісією не було встановлено інвалідність. Такі особи звільняються від необхідності проходження повторної процедури надання статусу Захисник України (надається на заміну статусу Захисник України з інвалідністю)

 Що важливо – статус Захисник України для цих категорій буде надаватися за умови безпосередньої участі у виконанні бойових завдань протягом не менше ніж 30 діб (сумарно) упродовж періоду в 90 днів. Виняток зроблений лише для бійців спецпідрозділів, що виконували бойові завдання на тимчасово окупованих територіях –  не менше 10 діб (сумарно), а в разі підтвердженого бойового зіткнення без врахування терміну, та тих, хто отримав поранення при виконанні бойових завдань.  

Захисник України з особливими бойовими заслугами

Цей статус схожий на статус «осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною», передбачений чинним законом.

«Захисники України з особливими бойовими заслугами – особи, які нагороджені вищими державними нагородами за особливі заслуги у захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, зміцненні обороноздатності та безпеки», – зазначається у законопроекті.

Такими визнаються особи, яким присвоєно звання Герой України за героїчні вчинки виявлені у захисті державного суверенітету та територіальної цілісності Української держави, повні кавалери орденів «За мужність» та «Богдана Хмельницького», нагороджені за особливі заслуги у захисті державного суверенітету, територіальної цілісності, у зміцненні обороноздатності та безпеки України.

У чинному ж законі «особами, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною» вважаються ті, що нагороджені орденом Героїв Небесної Сотні, Герої Радянського Союзу, повні кавалери ордена Слави, нагороджені чотирма і більше медалями «За відвагу», а також Герої Соціалістичної Праці, що отримали це звання в період Другої світової війни.

Захисник України з інвалідністю

А цей статус схожий на статус «особи з інвалідністю внаслідок війни» чинного закону. Захисниками України з інвалідністю пропонується визнавати «осіб, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва одержаних під час безпосередньої участі в операціях захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України».

Це 4 категорії осіб з числа військовослужбовців, правоохоронців, добровольців та волонтерів:

– особи, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі у складі сил оборони та безпеки України в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи в районах проведення та під час проведення таких операцій;

– особи, які добровільно брали участь в обороні України та яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи в районах проведення та під час проведення таких операцій;

– особи, які добровільно забезпечували проведення операцій по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, здійснюючи волонтерську діяльність, перебуваючи безпосередньо в районах проведення та під час проведення таких операцій та яким було встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час забезпечення проведення операцій по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;

– особи, яким встановлено інвалідність внаслідок захворювання, пов’язаного з безпосередньою участю у складі сил оборони та безпеки України в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи в районах проведення та під час проведення таких операцій.

 Члени сімей загиблих (померлих) Захисників України

Такими пропонується визнавати дружин або чоловіків загиблих Захисників України, якщо вони не одружилися повторно, дітей, синів та падчерок за певних умов, батьків та вітчимів (мачух) за умови, якщо вони виховували та утримували загиблого не менше 10 років до його повноліття та утриманців загиблого, яким у зв’язку з цим виплачується пенсія по втраті годувальника.

Окрім членів сімей загиблих (померлих) Захисників України, які загинули або померли внаслідок поранення, контузії чи захворювання, отриманого під час участі в операціях по захисту України, такий самий статус пропонують надавати членам сімей тих бійців, які зникли безвісти під час безпосередньої участі в операціях по захисту України та були оголошені померлими.

Кому можуть не надати чи кого можуть позбавити статусу?

Законопроектом передбачається видача посвідчень для усіх перелічених вище категорій, які не тільки підтверджують статус, а і є підставою для надання пільг, прав та гарантій. Передбачено також можливість позбавлення права на отримання статусу Захисник України. Це може застосовуватися до осіб, які були звільнені зі служби у силах оборони та безпеки України у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду за тяжкі та особливо тяжкі злочини, позбавлення військового звання та набрання законної сили рішення суду щодо притягання до відповідальності за корупційне правопорушення.

Статус члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника України пропонується не надавати у разі загибелі чи смерті, які є наслідком вчинення загиблою особою злочину або адміністративного правопорушення, вчинення дій у стані алкогольного, наркотичного або токсичного сп’яніння, навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, самокаліцтва чи іншої шкоди своєму здоров’ю.

Пропонується також можливість позбавлення статусу, передбаченого цим законопроектом, тих осіб, які підпадають під перечислені вище обставини, а також тих, хто подав завідомо неправдиві відомості для отримання статусу та щодо яких набрав законної сили обвинувачувальний вирок суду, яким особу визнано винною у злочині проти основ національної безпеки України.

Далі буде…

 У законопроекті №4389 декларується, що «нормативні акти або рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що обмежують права і гарантії Захисників України та членів сімей загиблих (померлих) Захисників України, передбачені цим Законом, є недійсними». І хоча така норма фактично є дублюванням загальних принципів права, коли рішення органів виконавчої влади чи місцевого самоврядування не можуть обмежувати права та гарантії, встановлені Законами України, її включення до законопроекту не виглядає зайвим, а стане ще одним нагадуванням усім чиновникам та депутатам щодо незаконності будь-яких рішень по обмеженню прав Захисників України, встановлених законом.

Більш докладно про пільги та гарантії для кожної категорії Захисників України ми напишемо у наступних статтях.

А насамкінець ще трохи про вірогідність швидкого розгляду та ухвалення Верховною Радою України проектів законів про статус ветеранів війни, зокрема законопроекту №4389 «Про Захисників/Захисниць України та членів їх сімей». Незважаючи на впевненість у цьому Міністра у справах ветеранів Юлії Лапутіної, більшість колишніх керівників міністерства, нардепів та політиків у це не вірить. Про їх аргументи та чому саме, на їх думку, новий закон не буде ухвалений найближчим часом читайте у статті «Примарні перспективи нового закону «Про статус ветеранів»

  Віктор КРУК, “НОВА –новини ветеранів: інформаційний портал для учасників АТО/ООС”

Джерело


 

 

 

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар