пʼятниця, 4 вересня 2020 р.

Військові з 2016 року недоотримали десятки тисяч гривень грошового забезпечення

Через припинення, всупереч нормам законодавства, виплати індексації грошового забезпечення військові недоотримали десятки тисяч гривень грошового забезпечення. 

Пише юрист, помічник адвоката Олександр Золотухін, у своїй колонці на dyvys.info. 

До 2016 року військовослужбовці отримували індексацію свого грошового забезпечення, відповідно до індексу споживчих цін, які визначаються Держстатом щомісячно. Однак 2016 року, коли військовослужбовцям почали виплачувати премію, яка перевищувала суму посадових окладів та надбавок, індексацію просто припини проводити всупереч нормам законодавства.

 Індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці і її проведення, у зв`язку із зростанням споживчих цін є обов’язковою для всіх роботодавців, незалежно від форм власності та виду юридичної особи. Відповідно до чинного законодавства, на командування військової частини покладено обов’язок щодо нарахування та виплати індексації грошового забезпечення військовослужбовцям, які проходять військову службу за контрактом. 

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до Закону.

 Згідно з частиною 1 статті 2 закону України «Про індексацію грошових доходів населення», індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема пенсії, стипендії, оплата праці (грошове забезпечення). 

Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України. Так, постановою КМУ від 17.07.2003 № 1078 затверджений Порядок проведення індексації грошових доходів населення. 

Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 101 відсотка. 

Відповідно до пункту 2 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби. 

Згідно з пунктом 5, у разі підвищення тарифних ставок (окладів), стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування, визначених у пункті 2 цього Порядку, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

 По суті, місяць у якому відбулося підвищення тарифних ставок (окладів) є базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення військовослужбовців. Водночас якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації, що склалась у місяці підвищення доходу, то базовий період не змінюється, а сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу.

 Постановою КМУ від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу», яка набрала чинності 01.01.2008 та втратила чинність 01.03.2018, встановлено підвищені посадові оклади військовослужбовців, які визначені Додатком №1 до Постанови №1294.

Підвищення тарифних ставок (окладів) після 01.01.2008 і до 31.03.2018, що є підставою для встановлення іншого базового місяця при проведенні індексації, не відбувалося. 

Отже, базовим місяцем при проведенні індексації грошового забезпечення є січень 2008 року, в якому Постановою №1294 встановлені підвищені розміри посадових окладів військовослужбовців, а не вересень 2014 року, як це часто робить командування ЗСУ. 

Водночас, оскільки щомісячна грошова винагорода (премії, які отримували військовослужбовці) не є постійною величиною, не була основною та змінювалась (збільшувалась), а з 01.03.2018 скасована, тому така складова грошового забезпечення не повинна впливати на розмір індексації грошового забезпечення. 

У такому випадку нарахування індексації здійснюється до наступного підвищення розміру посадового окладу військовослужбовця, яке відбулося у березні 2018 року, відповідно до Наказу Міністерства оборони України від 01.03.2018 №.90 «Про встановлення тарифних розрядів осіб офіцерського складу Збройних Сил України». 

У справі «Кечко проти України» Європейський суд з прав людини встановив, що мало місце порушення статті 1 Протоколу №1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, а також зауважив, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи припинити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне законодавство передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними (п. 23 рішення від 08.11.2005, заява № 63134/00). 

Якщо ви вже звільнилися із лав ЗСУ і з вами не було проведено повного розрахунку, зокрема індексації заробітної плати, то у вас є всі підстави для звернення до суду щодо стягнення таких виплат. 




Немає коментарів:

Дописати коментар